Търсене в този блог

сряда, 12 декември 2018 г.

10 ситуации, в които си загубваме ума и купуваме безполезни неща

Всички ние вероятно сме изпитали ситуации, в които сме влезли в магазин за хранителни стоки, за да купуваме хляб и сме се оказали с торби, пълни с различни храни. И сме късметлии, ако хлябът е бил сред тези храни, иначе трябва да се върнем в магазина отново. Защо се случва това? Ето няколко основни примера за хора, купуващи неща, различни от това, което са възнамерили да купят, както и методи за предотвратяване на този вид поведение.

1. Ефект на Дидро


 Ефект на Дидро е терминът, според който си купувате нещо ново, но след това кара другите ви притежания да изглеждат износени в сравнение с него, така че в крайна сметка заменяте и тях. Това е безкраен процес, защото всяко ново нещо скоро ще се превърне в старо и отново ще изисква подмяна. Този ефект е кръстен на френския философ Дени Дидро. Той никога не е бил богат, но веднъж получил голяма сума пари и купил разкошна червена одежда. Тази дреха била толкова различна от другите му дрехи, че се принудил да замени всичките си стари дрехи с нови.

Как можете да да преодолеете това?

Преди да направите покупка, опитайте се да разберете дали сте свързали всички надежди и очаквания към нея. Например, искате ли да си купите смартфон, за да бъдете винаги  мобилен и да вършите повече работа, или защото мечтаете да ви повишат и да изкарвате повече пари? Няма ли да е по-ефективно да преосмислите отношението си към работата?

2. Снобски ефект


Когато купувате неща, които другите нямат, за да се откроявате, този тип поведение се нарича снобски ефект. Много хора обичат да бъдат център на вниманието и нов елемент на облекло е един от най-добрите начини да попаднат под прожекторите.

Как можете да да преодолеете това?

Направете списък с теми, в които сте добри и неща, с които се гордеете. Списъкът няма да е кратък, не се притеснявайте. Облеклото не е единственият начин да привлечете вниманието. Това също може да бъде интересна тема на разговор или вашата положителна и приятна личност.

3. Лавинообразен ефект 

Този ефект е точно противоположен на снобския ефект. Това се случва, когато човек купува стоки, защото са  модерни и всеки друг ги има. Тези стоки може да не пасват на вас или вашия начин на живот, но вие все пак ги закупувате, за да бъдете модерни.

Как можете да да преодолеете това?

Преди да направите покупка, запитайте се, "защо искам да го купя?" Може би наистина ви харесва и ви трябва. Или може би просто сте попаднали под влиянието на други хора.

4. Предмети за бъдещето


Хората обичат да бъдат оптимисти. Ето защо понякога купуваме дрехи за бъдещето, като пола, която е с 2 размера по-малка, защото смятаме, че ще ни мотивира да отслабнем или чифт обувки за мечтаната ни среща, когато дори нямаме такава.

Как можете да да преодолеете това?

Не забравяйте, че покупката на нова дреха няма да ви направи по-слаби, по-умни или по-привлекателни. Трябва да поработите върху себе си, за да постигнете това. Никакви скъпи или модерни продукти няма да ви доближат до вашето щастливо бъдеще, което очаквате толкова много.

5. Импулсивна покупка

Имали сте лош ден и сте решили да се отбиете в любимия си магазин, или пък купувате нещо, защото сте спечелили малък бонус от работа. Но щастието от такава покупка ще премине наистина бързо, докато покупката, която сте направили, ще бъде забравена или дори ще ви разстрои, защото сте похарчили толкова много пари за нея.

Как можете да да преодолеете това?

Импулсивното пазаруване е последица от липсата на положителни емоции. Опитайте се да намерите дейност, която ще ви помогне да се преборите с лошото си  настроение, умора, и стрес.

6. Подсъзнателни трикове на дребно

Приятна музика, топли цветове и домашен аромат – всичко това ни се отразява, когато влезем в магазин, макар че може дори да не подозираме. Вътре е топло и удобно и прозорците обикновено са покрити. Отпускаме се, забравяме за времето и започваме да купуваме.

Как можете да да преодолеете това?

Отидете на пазар, когато не сте гладни и носете слушалки с музика. Това е най-добрият начин да стоите далеч от маркетинговите трикове.

7. Разпродажби и промоции


Това е една от най-честите причини хората да купуват неща, от които не се нуждаят. Магазините ни предлагат 3 артикула за цената на 2 или 50% отстъпка, която е валидна само за един ден. Изглежда доста полезно, затова накрая купуваме неща, които наистина не ни трябват.

Как можете да да преодолеете това?

Ограничете пространството, в което поддържате нещата си – разпределете специален килер за всички тях и се уверете, че не е претъпкан.

8. Евтини стоки


За да спестим малко пари, можем да купим по-евтини аналози на стоките, от които наистина се нуждаем. Но това предимство е понякога илюзорно. Добрите дънки могат да ни служат в продължение на много години, докато евтините ще носят и ще се скъсат доста скоро, и ние ще трябва да си купим нови.

Как можете да да преодолеете това?

Една поговорка гласи: "Купувайте хубаво или купувайте два пъти". Чрез спестяване на пари сега, можете да похарчите много повече за ремонти и заместители в бъдеще. Когато купувате нещо, обръщайте внимание на неговото качество вместо на цената.

9. Убедителни помощници в магазина

Много от  асистентите в магазин знаят как да спечелят нашето доверие. Те могат да ви убедят, че една стока не е наистина добра, докато друга е "много по-добра". Помощниците в магазина знаят качеството на всички стоки и със сигурност ще намерят нещо, за което сте мечтали, дори ако купите 10 тениски вместо това, което всъщност сте планирали да закупите.

Как можете да да преодолеете това?

Винаги имайте предвид какво възнамерявате да закупите. Потърсете информация за стоката, която търсите предварително онлайн, за да задавате по-малко въпроси. Помощниците на магазина първо се обръщат към тези клиенти, които не могат да решат кой артикул да купят – тези хора са по-лесни за убеждаване да направят покупка. Друго решение е да пазарувате с приятели, тъй като ще бъде по-трудно да повлияят на мненията на всички вас.

10. Страховете ни

Често може да се тревожим с причина или без такава, така работи умът ни. Когато минете покрай стока, може да мислите, че следващия път, може да не разполагате с достатъчно пари за тази покупка, така че в крайна сметка вземате решение да я закупите. Другата причина може да бъде, ако родителите ви са ви отказвали много, когато сте били дете.

Как можете да да преодолеете това?

Представете си, че трябва да се преместите в друга страна. Какви неща ще вземете? Не толкова много, нали? Това са нещата, от които наистина се нуждаете, а останалото не е необходимо. По-добре е да харчите парите си за пътуване или интересни събития, които ще ви донесат много по-широки и по-ярки емоции.



Илюстрации: Natalia Tylosova
Източник: brightside.me

Няма коментари:

Публикуване на коментар