Търсене в този блог

вторник, 3 май 2016 г.

Образът на средновековната жена


Не съм фен на исторически филми, но наскоро гледах "Другата Болейн". Историята започна с две малки момиченца и тяхното братче, които си играеха в полето, докато техните родители отсега правеха планове за кого да омъжат момиченцата. Години по-късно двореца на крал Хенри VIII неговата кралица губи второто си дете при раждането. Тогава един от доверените на краля решава, че ще се издигне в положението си като му намери любовница.
Мери Болейн тъкмо се беше омъжила по волята на баща си за благородник и им предстоеше първата брачна нощ, когато повикаха сестра й - Анна, за да й заявят, че тя ще да бъде любовница на краля. Но тя не успява да привлече вниманието му, затова разделят Мери и съпруга й и я изпращат в двореца без нейното желание. Тя е момиче, желаещо единствено спокойствието на провинцията и любящ съпруг.
Анна изпратена в изгнание в двореца на кралицата Мери във Франция, заради тайната си венчавка с сгоден приближен на краля. Там тя се научила да кокетничи и да омайва мъжете. Тъй като Мери вече била бременна с детето на краля, от двора решили, че той ще загуби интереса си към нея, затова призовали Анна обратно - да забавлява краля, докато сестра й роди. Но, озлобена от това, че именно заради сестра й са я пратили в изгнание и жадна за власт, тя решила да си отмъсти. "Омагьосала" краля и използвала влиянието си, за да отстраните сестра си и кралицата от пътя си към трона. Проблемът бил, че тя прекалила с властта - била насилена от краля. От този актт се ражда първото й дете - момиченце. Следват многобройни опити да забременее с момче, дори се налага да прави унизителни работи в леглото, за да не потърси краля утеха отново при любовница и да се получи това, което тя е причинила на кралицата. Но все губела мъжките деца.
Една нощ тя загубила поредното в съня си почти без болка. Тя се побъркала и поискала да зачене от брат си, не могла да си легне с него. Въпреки това до ушите на краля достигнал слух за намерението й и затова тя е обвинена във вещерство, кръвосмешение, изневяра, предателство, заговор срещу краля. Доказателствата срещу нея са неубедителни, но въпреки това е осъдена и обезглавена.
Този филм е поредното доказателство, че жените през Средновековието били много ограничени в начина си на живот. От деня, в който били родени, били обградени от мъже, казващи им какво могат и какво не могат да правят. Браковете били за удобство, за придобиване на земя или собственост. Някои деца са били на 4-5 години, когато са се женели. Уговорените бракове били толкова често срещани, че църквата забранила да се женят бебета в люлки. Ако жена преминела детството си без да бъде омъжена, можело да избере между това да се омъжи или да стане монахиня.
Съпругът бил главата на семейството. Жената била задължава да лежи в краката на съпруга си и да моли за прошка за всяко нещо, което е направила грешно или въобще не е направила. Въпреки че според правилата биенето трябвало да бъде "разумно", побоят над жени е бил редовна практика през Средновековието.
Една от най известните любовни истории от Средновековието включвала жена на име Елойс, която се влюбила в своя професор. Техният романс му струвал работата и бил изгонен от Парижкия университет. От тогава на жените било забранено да посещават университет.
Отнасяли са се с жените като с животни за разплод. Те нямали право нито да се образоват, нито право на избор. Как са го позволявали? Никой няма право да ти казва какво да правиш, какво да чувстваш. Това е твоето детеродно право и никой не може да ти го отнеме! Това, че мъжът според Библията е създаден пръв, не го прави по-добър от жената. Отвращава ме и фактът, че по същото време, макар и без наличието на лудостта, наречена власт, са се случвали същите неща и в България - нямам брак по любов, няма избор. Аз лично осъждам секса с непознат, ако не е по собствена воля. Това си е чисто изнасилване. Как ще се омъжиш за човек, когото виждаш за пръв път едва на сватбата си, да не говорим да си легнеш с него и това е първият ти път с мъж? Според мен родителите на това момиче трябва много да го мразят или да са безразлични, за да настояват девойката да се обвърже по закон с насилник, който с грубост откъсва нейното цвете. Дори смятам, че трябва да има справедливо наказание за тези потисници, незачитащи човешкото у жената.

Жената е единствената, която създава живот, нежна е и в същото време духовно силна, издържана нечовешките болки, които мъжът не е и сънувал, а статутът й се принизява до този на животно. Цяло чудо е, че са й разрешили поне да говори, но каква полза от това, когато са глухи за мъдростта й, тя не е достатъчно физически силна, за да се опълчи...
Религиите, произтичащи от Стария завет (юдеизъм, християнство и ислям) са гледали на жената като на низше същество, за разлика от древните религии на Изтока, които са почитали Богинята Майка. Християнството е стигнало в средновековието до абсурдната теза, да отъждествява жената с дявола. Без особена милост, за 200 години Инквизицията е успяла да изгори живи над 12 милиона души, от които 90% жени. В това число не влизат разчекнатите, обезглавените, обесените, заровените живи и подложените на зверски мъчения близо 70 милиона души по цял свят.
През периода, когато хората създават огромни системи от символи за обяснението на света (религия, наука, философия), жените са вече така силно ощетени, че вече не могат да участват активно в този напредък. Тук трябва да се търси една от причините, че именно в тези системи на обяснение се "зациментира" по-ниския статус на жените. Създават се две конструкции: "мъжката" и "женската". Мъжът и жената са различни по отношение на осъществяването на различни задачи, възможностите и способностите си. На този начин на обяснение на нещата стъпват и по-късните поколения, това разделение между половете се приема или за такова "по природа" или за проява на "божията воля".За почти всички антични философи социалната и правна неравнопоставеност е естествена, хората имат различни заложби и способности. Жената се разглежда като едно по-низше "по природа" създание.

Примера на Аристотел: Граждани в неговите очи са само тези, които са освободени от домашните занимания, свързани с продукцията и репродукцията. На роби, чужденци, жени и деца не е разрешено участието в политическия живот, защото при тях липсват необходимите предпоставки. Те служат като помощници за да могат да се създадат необходимите условия за пълноценното съществуване на пълноправните граждани.

За Аристотел жената е несъвършено, уродливо същество, създадено чрез недостатъчно добро зачеване, нещо като несъвършен предварителен опит по пътя към мъжа. Според него тя не притежава нито разум, нито репродуктивни способности. И по отношение на двете неща на нея е отредена пасивна, допълваща роля:
"Така, както понякога от осакатени произхождат отново осакатени, а понякога не-осакатени, така от една женска понякога произхожда също женска, но друг път не женска, а мъжка. Женската е като осакатен мъжки плод, а месечния цикъл е семе, но не чисто семе. Защото му липсва нещо, извора на живота...защото този извор се съдържа само в мъжкото семе."
Няколко думи за варварското отношение към жените в ислямските държави. Следващите редове може да шокират някои, но те отразяват религиозните нрави в някои граничещи с нас държави през ХХІ век, въпреки лъскавите сериали, които гледаме от там.
"Престъпления на честта" (honor crimes) са често явление в източната и югоизточна част на Турция. Те са разпространени традиционно в цялото Средиземноморско пространство, както и в Близкия Изток до Азия и Африка. За какво става дума? Момичета, които са изгубили девствеността си стават жертва на убийства в собственото им семейство. Една любовна афера е също така смъртоносна, както изнасилването или сексуалната злоупотреба, дори и това да е причинено от член на семейството. В този случай извършителят възстановява честта на семейството, като убива жената. От това е застрашена и жената, която бяга от принудителния брак или избяга от аранжираната от семейството сватба, дори и да не е заловена с друг мъж. Точният брой на убийствата на честта не е известен, защото много престъпления се представят като нещастни случаи.
Само в град Уфра в Турция през последните пет години са извършени 26 разкрити убийства на честта. В Пакистан ежегодно от мъже роднини биват физически малтретирани или убивани стотици жени заради предполагаеми тайни сексуални връзки.
Често семейният съвет отрежда убийството да бъде извършено от непълнолетен член на семейството, например брат, за да не бъде подведен под съдебна отговорност. Но дори и осъдените извършители търпят леки наказания. В повечето случаи бягството представлява за жените единствената възможност да избягат от сигурна смърт.
Wildrose ®

Няма коментари:

Публикуване на коментар